9 triků, jak zvýšit produktivitu při práci z domova s RS

Getty Images / DaniloAndjus

Odhalte 9 způsobů, jak zvýšit produktivitu při práci z domova s chronickým onemocněním.

Tento text píši v době, kdy se termíny „sebeizolace“, „sociální distancování“ a „domácí karanténa“ staly – téměř přes noc – každodenní součástí našeho slovníku. Lidé po celém světě se musí přizpůsobovat novému způsobu života a práce.

Z domova pracuji již několik let kvůli opatřením, která jsem musela učinit kvůli RS. Tato „nová normalita“ je tak pro mě realitou, kterou jsem do svého každodenního života již zapracovala.

Pracuji jako překladatelka a analytička pro obchodní zpravodajskou společnost. Překládám ekonomický tisk ze španělštiny do angličtiny, což pomáhá společnostem rozvíjet jejich strategie. Když u mne byla diagnostikována RS, pracovala jsem pro společnost již čtyři roky. Nyní tam jsem téměř šestnáct let.

Jedním z důvodů, proč jsem mohla pokračovat v práci na plný úvazek, je to, že jsem vyměnila práci v kanceláři za práci z domova. Musela jsem to udělat kvůli svým symptomům – únava mi stále více ztěžovala dojíždění a zásadně ovlivňovala moji produktivitu. Přechod byl postupný – ze začátku to byly dva dny a po několika letech jsem pracovala z domova všech pět dní.

Jak (úspěšně) pracuji z domova

Co mi pomohlo efektivně pracovat z domova? Zde jsou moje rady, jak si udržet produktivitu a zdraví, když si musíte přesunout kancelář domů.

Zásadní je rutina

K práci z domova se snažím přistupovat se stejnou disciplínou, jako k práci v kanceláři. Za běžné situace se málokdo z nás může objevit v kanceláři kdykoliv chce nebo přijít každý den v jinou dobu. Při práci z domova by to nemělo být jinak. Vaše celková pracovní doba se může změnit, například podle toho, kdy jste nejvíc produktivní nebo s ohledem na to, že nemusíte nikam dojíždět. Každý den byste se ale měli držet téhož načasování. Pomůže vám to dostat se do „pracovního režimu“, ale také to pomůže ostatním lidem v domácnosti, aby věděli, kdy vás nemají rušit.

Technologie jsou vaším přítelem

Když jsem začínala s prací z domova, neměli jsme na rozdíl od dnešní doby k dispozici takové množství digitálních nástrojů, které by nám umožnily hladce přenést kancelář do našich domovů. V dnešní době používám aplikace pro sdílení informací, jako je (mezi jinými) Zoom, Slack, Yammer, Office 365, Google Calendar, Skype, aby bylo možné koordinovat členy týmu, zůstat v kontaktu a usnadnit vzdálený přístup k serverům společnosti.

Pokud si s „technologickými vymoženostmi“ nerozumíte, nebojte se zeptat. K dispozici je mnoho informací a rad, ať už jde o IT podporu organizace, pro kterou pracujete, nebo o crowdsourcovanou pomoc sociálních sítí (zjistila jsem, že LinkedIn může být zvláště užitečný, když jde o otázky týkající se technologií pro firmy).

A konečně, tím hlavním, co potřebujete, abyste mohli tyto nástroje dobře používat, je rychlé a stabilní širokopásmové připojení a silný signál WiFi (pokud se nemůžete připojit přímo ke svému routeru).

Vytvořte si správné pracovní prostředí

Ergonomie je stejně důležitá doma jako v kanceláři. Dbejte na to, abyste používali správné vybavení a pomůcky, které vám pomohou dodržovat dobré pracovní návyky. Pokud pracujete hlavně na počítači, bude se jednat o dobrou pracovní židli, podložku pod klávesnici a clonu na monitor. Pokud jste často na telefonu, budou to sluchátka a hands-free zařízení. Pokud žijete s RS jako já, můžete potřebovat speciální pomůcky kvůli svým symptomům. Pokud máte například sníženou manuální zručnost, pomůže vám software pro diktování, díky kterému nebudete muset tolik psát.

Svůj pracovní prostor si pokud možno zařiďte v oddělené části domu s dostatkem přirozeného světla – já mám doma malou kancelář. Pokud to možné není a vy pracujete v ložnici nebo na stole v kuchyni, pokuste si prostor přizpůsobit jinak pro „pracovní“ a pro „nepracovní“ čas. Po skončení práce můžete jednoduše odklidit laptop a všechny pracovní listiny.

Pokud máte doma kancelář, hezky si ji zařiďte. Já jsem si svoji kancelář vyzdobila fotografiemi, certifikáty a dalšími drobnostmi. Díky tomu se mi tam příjemně sedí.

Stanovte hranice s ostatními členy domácnosti

Když moji přátelé zjistili, že pracuji z domova, často si mysleli, že to znamená, že si s nimi mohu povídat nebo se s nimi potkat, kdykoliv se mi zachce. Také moje rodina si myslela, že když je doma něco zapotřebí, jako třeba provést údržbu kotle, tak si mohu prostě „dát přestávku“ a zařídit to.

Práce z domova sice může dát některým lidem větší flexibilitu, ale podle pracovní doby a druhu práce to nemusí být případ každého. Nastavila jsem si pracovní dobu a v ní nechci být rušena víc, než bych byla v kanceláři.

Jasně si stanovte hranice tak, abyste se mohli věnovat své práci, když potřebujete.

Hýbejte se

Kdy pracujete z domova, práce vás může často pohltit. Nemáte možnost vstát a popovídat si s kolegou, jít do jiného oddělení kvůli nějaké informaci ani si skočit koupit svačinu do automatu. Když práci vědomě nepřerušuji, mohu snadno ztratit pojem o čase.

Pokuste se pohybovat, pokud můžete a kdykoliv můžete. Když chvíli pracuji na počítači a pak musím vyřídit nějaký hovor, vstanu a telefonuji za chůze. Když je hezky, udělám si pětiminutovou procházku po zahradě. Udělám cokoliv, abych si rozproudila krev a aby mi neztěžkly nohy!

Dostatečně pijte a zdravě jezte

Je lákavé skočit si častěji do ledničky nebo spíže, když jste doma. Rutina týkající se jídla a pití je ale stejně důležitá jako rutina týkající se pracovního rozvrhu. Jím v určený čas – a týká se to hlavního jídla i svačiny. Nemám poblíž nezdravé svačiny. Když je nemáte, neláká vás to, abyste je snědli!

Jednou z výhod práce z domova je to, že se nemusím tolik obávat svých potíží s močením, se kterými se potýkám kvůli své RS. Pitný režim vlastně dodržuji více, než když jsem pracovala z kanceláře, protože se nemusím strachovat, jestli se dostanu na toaletu nebo ne.

Vyhněte se pocitu izolace

Když jsem pracovala z kanceláře, přestávky na kávu nebyly jen o tom se něčeho napít. Byla to možnost setkat se s kolegy a sociálně interagovat. Při práci z domova tohle zmizí a snadno se dostaví pocit izolace. Hlavně pokud pracujete spíš samostatně. Snadno se mi stane, že za celý den s nikým fyzicky nepromluvím. Prostě to není součástí mé práce.

K překonání nedostatku sociální interakce a zachování kontaktu s kolegy mohou dobře posloužit virtuální přestávky na kávu. Také dbám na to, abych se účastnila všech schůzek (i když virtuálně), dokonce i těch nepovinných. Díky tomu lidé nezapomenou, že jsem součástí organizace. Snažím se také rozvíjet koníčky, abych se dostala z domu a setkávala se s ostatními.

Když máte hotovo, máte hotovo

Když pracujete z domova, je důležité umět vypnout, jinak se budete neustále cítit v pracovním režimu. Až budete s prací hotovi, vypněte počítač, dejte pryč pracovní věci a za svým pracovním dnem zavřete dveře. Některým lidem může pomoci, když zašlou kolegům e-mail s tím, že mají pro dnešek odpracováno.

Vypněte oznámení na pracovní e-maily, a pokud máte vlastní pracovní telefon, přepněte jej pokud možno do tichého režimu nebo jej vypněte. Pokud to není možné a něco se objeví, zeptejte se sami sebe, jestli to skutečně teď vyžaduje vaši pozornost a nepočká to do zítřka?

Čas na dostatečný odpočinek je velmi důležitý, jinak se vám může stát, že budete pracovat stále.

A konečně, dělejte to, co u vás funguje

Všude je hodně rad týkajících se toho, co dělat a nedělat při práci z domova. Jedno řešení pro všechny ale neexistuje. Hodně lidí třeba říká, že nemáte při práci zůstávat v pyžamu. Ale já jsem nejproduktivnější ráno. Takže vstávám brzy a ano, připouštím, začínám pracovat v pyžamu. Později si dám sprchu a převléknu se, protože budu potřebovat přestávku a něco, co mě „probudí“, až přijde únava. Chápu však, že někteří lidé se nebudou cítit v tom správném pracovním rozpoložení, dokud si nedají sprchu, neobléknou se a nedají si snídani.

Může to chvíli trvat, ale nalezení toho, co vám vyhovuje, je klíčem k dlouhodobému udržení produktivity při práci z domova.


Zdroje:

  • Potíže s močovým měchýřem – https://www.mstrust.org.uk/a-z/bladder-problems
  • Poutač (Traffic driver) 1: Odhalte 9 způsobů, jak zvýšit produktivitu při práci z domova s chronickým onemocněním.
  • Poutač (Traffic driver) 2: Přečtěte si hlavní rady Trishny Bharadii, abyste ze své práce z domova získali co nejvíc.
  • Jedinci, kteří napsali a vytvořili obsah tohoto článku a jejichž obrazy se v tomto článku objevují, získali za své příspěvky od společnosti Teva Pharmaceuticals honorář. Tento obsah představuje názory přispěvatele a nemusí nutně odrážet názory společnosti Teva Pharmaceuticals. Společnost Teva Pharmaceuticals nekontroluje, neovlivňuje ani neschvaluje žádný obsah související s webovými stránkami nebo sociálními sítěmi přispěvatele. Tento obsah je určen pro informační a vzdělávací účely a neměl by být považován za lékařské poradenství nebo doporučení. Před zahájením nebo změnou jakéhokoli léčebného režimu se poraďte s kvalifikovaným zdravotnickým odborníkem.
  • Tento obsah byl původně publikován společností Teva na webových stránkách Life Effects, kde jsou k dispozici další články a obsah pro čtenáře z USA a Evropy.
  • Pouze pro obyvatele USA: https://lifeeffects.teva/us/
  • Pouze pro obyvatele EU: https://lifeeffects.teva/eu/
UK/MED/20/0128. května 2020

Sdílejte tuto stránku na: