Co je to adherence?

Slovem adherence označujeme míru spolupráce pacienta při léčbě. Důležité je především to, jestli se pacient řídí doporučením lékaře a/nebo lékárníka, jak užívat léky a jaká dodržovat režimová opatření. Spolupráce pacienta je totiž pro úspěch léčby zásadní. Pokud se pacient radami lékaře či lékárníka neřídí, označujeme to za tzv. non-adherenci (nespolupráci). Ta významně narušuje snahu zdravotníků pacientům pomoci, bohužel se s ní setkávají velmi často.

Jaké jsou nejčastější důvody non-adherence?

Důvodů, proč pacient nespolupracuje, je hned několik. Jednou z nejčastějších příčin je nepochopení léčebného režimu. Pacienti by se proto neměli bát lékaře nebo lékárníka zeptat, pokud něčemu nerozumí nebo pokud mají z něčeho obavy. Některé léčebné postupy bývají poměrně složité, pacient musí užívat více léků v různou dobu, v různých lékových formách, není proto namístě stydět se říct, že něčemu nerozumíme.

Velmi často se ale stává také to, že pacient léčbě nepřikládá význam, léky brát zapomíná, režimová opatření se mu dodržovat nechtějí. Většinou se to týká chronicky nemocných, například lidí s vysokým krevním tlakem, zvýšenou hladinou cholesterolu, cukrovkou nebo obezitou. Tyto nemoci totiž nebolí, a tak člověk snadno zapomene, že mu něco je, a léčbu nepovažuje za důležitou. Až se nemoc projeví, bývá už ale většinou pozdě a může to také skončit trvalými následky nebo i hůře.

Proč je adherence důležitá?

Jestliže pacient dodržuje doporučení zdravotníků, má mnohem větší naději na to, že léčba bude úspěšná. Akutní obtíže obvykle vymizí úplně, chronické se zmírní, nedochází k dalšímu prohlubování příznaků nemoci a pacient má naději na kvalitní život bez komplikací.

Jak dosáhnout dobré adherence?

„Desatero“ pro lékaře:

  • Vysvětlete pacientovi srozumitelně a trpělivě podstatu onemocnění a princip léčby, přizpůsobte léčbu individuálním potřebám pacienta.
  • Zdůrazněte pacientovi důležitost léčby a rizika non-adherence.
  • Reagujte na pacientovy otázky vstřícně, udržujte oční kontakt, snažte se jej motivovat.
  • Doporučte pacientovi, aby si informace psal, poskytněte mu vhodné informační materiály.
  • Doporučte pacientovi používání upomínek na mobilním telefonu, případně vhodnou aplikaci pro chytré telefony.
  • Navrhněte pacientovi, aby do léčby zapojil svou rodinu.
  • Opakujte pacientovi důležité informace o způsobu užívání léků.
  • Připomínejte pacientovi zásady zdravého životního stylu.
  • Ověřujte si při každé návštěvě, že pacient doporučení k léčbě chápe.
  • U problematických pacientů zvyšte počet kontrol.

„Desatero“ pro pacienty:

  • Vyslechněte si všechny informace, které vám lékař poskytuje.
  • Pokud čemkoliv nerozumíte, nebojte se zeptat.
  • Uchovejte si a využívejte všechny informační materiály, které vám lékař poskytl.
  • Snažte se léky užívat přesně tak, jak vám lékař předepsal.
  • Používejte nějakou formu upomínek (například v mobilním telefonu), abyste nezapomínali léky užívat.
  • Snažte se dodržovat zásady zdravého životního stylu.
  • Dodržujte všechna další doporučení lékaře.
  • Pokud vám léčba z nějakého důvodu nevyhovuje nebo se u vás objeví nežádoucí účinky, informujte o tom lékaře.
  • Mluvte o své nemoci a léčbě se svými blízkými.
  • Mějte na paměti, že pokud budete doporučení lékaře dodržovat, bude léčba účinná a pomůže vám.

Jak adherenci zlepšit?

Hledání odpovědí na otázky, proč pacienti léčbu nedodržují, je základním kamenem pro zlepšení komunikace mezi zdravotníky a pacienty. Je příčinou non-adherence to, že pacient nedostal dostatek srozumitelných informací? Je to přílišná složitost léčebného postupu, který nevyhovuje pacientovým individuálním potřebám? Nebo je příčinou neochota si nemoc připustit a při léčbě spolupracovat? Nebo jsou důvody úplně jiné? To se budou snažit zjistit lékaři ve 150 ambulancích po celé České republice od svých pacientů pomocí speciálních dotazníků v rámci Týdne adherence.

Týden adherence

Dotazování v rámci Týdne adherence odstartuje 25. 3. 2019 a kromě pacientů budou dotazníky vyplňovat i lékaři. Organizátorem dotazníkového šetření je společnost Teva. Jeho cílem je zjistit hlavní příčiny non-adherence a po vyhodnocení odpovědí hledat možnosti, jak pacientům s adherencí pomoci a zlepšit jim kvalitu života.

A jak se budeme ptát?

Dotazník pro pacienty si můžete prohlédnout ZDE , dotazník pro lékaře je k dispozici ZDE .

Informační materiály pro pacienty

Brožura „Mějte cukrovku pod kontrolou“ je ke stažení ZDE.

Brožura „Zůstaňte zdraví po celý život“ je ke stažení ZDE.

Brožura „Nepodceňujte vysoký krevní tlak“ je ke stažení ZDE